سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زاموفیلیا

زاموفیلیا نامهای رایج گوهر زنگبار ، گیاه ZZ ، گیاه زوزو ، نخل آروئیدی ، گیاه ابدیت یا نخل زمرد گونه ای از گیاهان گلدار در خانواده Araceae است که حاوی گونه های تک زاموفیلیا است.

این گیاه چند ساله گرمسیری است که بومی شرق آفریقا ، از جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی است. زاموفیلیا به عنوان یک گیاه زینتی ، عمدتاً به دلیل شاخ و برگهای براق و مراقبت آسان ، رشد می کند.

در این مقاله از زرین گیفت به شناخت گیاه زاموفیلیا می پردازیم که به طور زیادی ما در گلدان های تبلیغاتی زرین گیفت از اون استفاده می کنیم.

زاموفیلیا

هلندی ها تولید گسترده تجاری این گیاه را در حدود 1996 آغاز کردند.این نخستین بار به عنوان Caladium زاموفیلیا توسط Loddiges در سال 1829 توصیف شد و توسط Heinrich Wilhelm Schott به جنس جدید زاموفیلیا منتقل شد و نام آن را Zamioculcas زاموفیلیا توسط آدولف انگلر گذاشت.

شرح

این گیاه از گیاهان علفی است که به ابعاد 45 تا 60 سانتی متر (17.7 تا 23.6 سانتی متر) قد بلند ، از یک ریزوم شاداب در زیر زمین رشد می کند. به طور معمول همیشه سبز است ، اما در هنگام خشکسالی پوسیده می شود و از خشکسالی به دلیل ریزوم بزرگ سیب زمینی که آب را ذخیره می کند تا از سرگیری باران زنده بماند ، زنده مانده است.

طول برگها به طول ، 40-60 سانتیمتر (15.7-2.6.6 در طول) ، با 6-8 جفت جزوه 7-15 سانتی متر (2.8-5.9 در طول) طول دارند. صاف ، براق و سبز تیره هستند. ساقه این برگهای پرپشت در انتهای آن ضخیم می شود.

گلها در یک لکه کوچک زرد روشن تا قهوه ای یا برنز 5-7 سانتی متر (2.0-2.8 اینچ) طول ، که تا حدی در بین پایه های برگ پنهان است تولید می شوند. گلدهی از اواسط تابستان تا اوایل پاییز است.

زاموفیلیا حاوی مقدار آب غیرمعمول زیاد برگ (91?) و دمبرگ (95?) است و طول عمر برگ آنها حداقل حداقل شش ماه است ، که این ممکن است به همین دلیل باشد که می تواند در زیر نور کم داخلی بسیار زنده بماند. به مدت چهار ماه بدون آب.

زراعت زاموفیلیا

ممکن است در خارج از منزل زنده بماند تا زمانی که درجه حرارت زیر 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) نباشد. اگرچه بهترین رشد بین 18 تا 26 درجه سانتیگراد (65 تا 79 درجه فارنهایت) است در حالی که درجه حرارت گرم باعث افزایش تولید برگ می شود. در نواحی معتدل ، آن را بصورت گیاهچه ای پرورش می دهد.

آب بیش از حد ممکن است این گیاه را از طریق پوسیدگی غده از بین ببرد. روشنایی ، نور غیرمستقیم برای زاموفیلیا بهترین است.

زاموفیلیا ممکن است با قلمه های برگ پخش شود: به طور معمول ، انتهای پایین برگهای جداشده در یک کمپوست رنده شده مرطوب قرار می گیرد و گلدان داخل یک کیسه پلی اتیلن بسته می شود.

گرچه ممکن است برگ ها به خوبی پوسیده شوند ، ساختارهای پیاز مانند لامپ باید در کمپوست تشکیل شوند و اینها ممکن است برای تولید گیاهان جدید باشد.

این روند ممکن است تا یک سال به طول انجامد. با تقسیم نیز می توان گیاه را تکثیر کرد. گیاه به خصوص توسط برگهای ضخیم ، سبز تیره و براق تحت تأثیر قرار می گیرد. به دلیل داشتن برگهای سبز خوب ، به خصوص برای اتاقهای باز و روشن مناسب است.

کاربرد در طب سنتی

اگرچه اطلاعات کمی در دسترس است ، ظاهراً Z. zamiifolia در منطقه مولانا مالاوی و در کوههای شرقی اوسامبارا از تانزانیا که در آن از آب برگ ها برای معالجه گوش استفاده می شود ، از نظر دارویی استفاده می شود.

در تانزانیا از انبوهی از مواد گیاهی کبود شده از Z. zamiifolia به عنوان درمان بیماری التهابی معروف به “mshipa” استفاده می شود.

ریشه های Z. zamiifolia به عنوان یک برنامه محلی برای درمان زخم توسط افراد سوکوما در شمال غربی تانزانیا استفاده می شود.

زاموفیلیا بلک

در انگلیسی به زاموفیلیا بلک زاموفیلیا کلاغ سیاه می‌گویند. این نامگذاری به دلیل برگ‌های بنفش تیره و تقریبا سیاه گیاه زاموفیلیا بلک است. این نوع از زاموفیلیا نسبتا جدید است و از گونه‌های کمیاب محسوب می‌شود.

البته امروزه زاموفیلیا بلک در بسیاری از کشورها پرورش می‌یابد. برگ‌های جدید ممکن است ابتدا سبز رنگ باشند اما با گذشت زمان به همان رنگ بنفش تیره و مایل به سیاه در می‌آیند و زیبایی گیاه را چندبرابر می‌کنند.

زاموفیلیا بلک می‌تواند یک عنصر تزیینی خاص و شیک برای خانه شما باشد. درست مانند برادر سبزش، زاموفیلیا بلک هم نیازهای کمی دارد و هر کسی می‌تواند از آن نگهداری کند.

شرایط نگهداری زاموفیلیا بلک :

نور : زاموفیلیا بلک در برابر انواع شرایط نوری مقاوم است. از نور کم تا نور روشن و زیاد برای این گیاه مناسب است.

آبیاری و رطوبت : زاموفیلیا بلک به خوبی در خانه‌هایی با رطوبت کم دوام می‌آورد. این گیاه مقاوم به خشکی حتی می‌تواند چند هفته هم بدون آبیاری زنده بماند. در واقع زاموفیلیا بلک بهترین رشد را زمانی دارد که بین دو آبیاری خاک گیاه خشک شده باشد.

خاک : برای زاموفیلیا بلک خود خاکی با زهکشی خوب انتخاب کنید. اگر خاک زهکشی مناسبی نداشته باشد، آب در آن می‌ماند و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

در واقع آبیاری زیاد و زهکشی نامناسب خاک مهم‌ترین علت بیماری زاموفیلیاست. با بررسی زهکش خاک به راحتی می‌توانید از این مشکل پیشگیری کنید.

زاموفیلیا ابلق

یکی از انواع بسیار خاص زاموفیلیا، زاموفیلیا ابلق است. به زاموفیلیا ابلق زاموفیلیا طلایی هم گفته می‌شود. این نوع زاموفیلیا بسیار خاص و کمیاب است. به همین دلیل زاموفیلیا طلایی گیاهی گران است و قیمت بسیار بالایی دارد.

برگ‌های این نوع زاموفیلیا رگه‌های کرم و طلایی دارند. مانند سایر انواع زاموفیلیا این گیاه هم برای فضای داخلی بسیار عالی است. البته زاموفیلیا به طور کلی رشد کندی دارد و تکثیر آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

شرایط نگهداری زاموفیلیا ابلق:

نور : زاموفیلیا ابلق برای این که رنگ برگ‌هایش را حفظ کند به نور بیشتر نسبت به زاموفیلیای معمولی نیاز دارد.

آبیاری و رطوبت : زاموفیلیا به طور کلی به خشکی مقاوم است. برای آبیاری گیاه اول باید خاک را چک کنید. اگر کاملا خشک بود گیاه را آبیاری کنید.

خاک : خاکی سبک مثلا مخلوط کوکوپیت و پرلیت با زهکشی بالا برای زاموفیلیا ابلق مناسب است.

زاموفیلیا طلایی

زامیکرو (زاموفیلیا کوتوله)
زاموفیلیای کوتوله یا زامیکرو یکی دیگر از انواع زاموفیلیا است که اندازه کوچکتری نسبت به بقیه زاموفیلیاها دارد. ارتفاع زامیکرو به بیشتر از 50 سانتی متر نمی‌رسد. شکل، رنگ و سایز برگ‌های زاموفیلیا کوتوله دقیقا مانند زاموفیلیا سبز است.

تنها ضخامت برگ‌ها متفاوت است. برگ‌های زامیکرو بسیار نازکتر از زاموفیلیای معمولی هستند. زامیکرو برای افرادی مناسب است که از گیاه زاموفیلیا خوششان می‌آید اما ترجیح می دهند که گیاهشان جای کمتری اشغال کند و کوچکتر باشد.

البته این نوع زاموفیلیا در ایران موجود نیست. نگهداری زامیکرو هم به سادگی نگهداری سایر انواع زاموفیلیا است.

تصاویر نشان داده شده در بالا فقط برای نمایش است. گیاه واقعی ممکن است در اندازه ، رنگ نخ ، ارتفاع و جنبه های جسمی دیگر متفاوت باشد. گیاه زاموفیلیا می تواند گیاه مناسبی به عنوان گیفت تبلیغاتی باشد.

تحریریه زرین گیفت